Gewijzigde geschillenregeling per 1 januari 2025
maandag 6 januari 2025
In een eerder blog schreven wij al over de Wet aanpassing geschillenregeling en verduidelijking ontvankelijkheidseisen enquêteprocedure (Wagevoe). Deze wetswijziging is nu per 1 januari 2025 ook daadwerkelijk in werking getreden. In dit blog wordt nogmaals kort ingegaan op de wetswijziging.
Doel van de Wagevoe
De Wagevoe beoogt het oplossen van geschillen binnen bedrijven te vergemakkelijken en rechtszekerheid te vergroten. De wet introduceert wijzigingen in de geschillenregeling en de enquêteprocedure, twee juridische instrumenten die veel worden gebruikt bij interne conflicten binnen vennootschappen.
Aanpassingen in de geschillenregeling
De geschillenregeling is bedoeld om conflicten tussen aandeelhouders op te lossen, bijvoorbeeld door het uittreden van een aandeelhouder af te dwingen. De Wagevoe brengt enkele belangrijke wijzigingen aan:
- Verzoekschriftprocedure: de geschillenregeling wordt in de eerste plaats gewijzigd door alle procedures te laten aanvangen met een verzoekschrift (i.p.v.. een dagvaarding).
- Verruiming: de gronden waarop en aan wie de verschillende onderdelen van de geschillenregelingsprocedure kunnen worden toegewezen zijn verruimd en de hoedanigheidseis van (gedragingen als) aandeelhouder voor de uittreding en uitstoting komt te vervallen.
- Efficiëntere procedures: De procedure dient bij de Ondernemingskamer gevoerd (i.p.v. de Rechtbank), daardoor is er geen hoger beroep meer mogelijk tegen een uitspraak, maar alleen cassatie, hetgeen de doorlooptijd aanzienlijk dient te versnellen.
- Certificaathouders: certificaathouders met een vergelijkbare positie als aandeelhouders kunnen nu ook een geschillenregelingsprocedure starten.
Wat betekent dit voor u?
De Wagevoe is een belangrijke stap richting efficiëntere en transparantere geschillenbeslechting binnen vennootschappen. Of u nu te maken krijgt met een geschil of mogelijke enquêteprocedure, het is verstandig om tijdig juridische begeleiding in te schakelen.
Bij Delissen Martens hebben wij uitgebreide ervaring met de geschillenregeling en enquêteprocedures. Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.