Mag ik mijn VvE-bijdrage opschorten?

Onderhoud aan een pand is nodig. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om de kozijnen en deuren om de zes jaar te laten schilderen, moet de gevel soms worden gereinigd en is het van belang om het dak op tijd te (laten) herstellen. Dit zijn normaal gesproken zaken die door de Vereniging van Eigenaars worden opgepakt. Maar hoe zit dat precies als alleen u last heeft van achterstallig onderhoud? Moet de VvE dan ook het onderhoud laten uitvoeren? En als de VvE dat niet doet, moet u dan nog wel uw maandelijkse VvE-bijdrage betalen? Ik bespreek het in deze blog.

Onderhoud door de VvE

De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemeenschappelijke zaken binnen de VvE én voor noodzakelijke herstelwerkzaamheden en vernieuwingen van gemeenschappelijke zaken. Of iets een gemeenschappelijke zaak of privé zaak is, is vastgelegd in de splitsingsakte en in het modelreglement van uw VvE. Zaken als funderingen, dragende muren, daken en leidingen zijn doorgaans gemeenschappelijk. Een laminaatvloer in het appartement is daarentegen weer een voorbeeld van een privé zaak.

Wanneer u in uw appartement last heeft van overlast of schade door een gebrek aan een gemeenschappelijke zaak, dan moet dit dus door en op kosten van de VvE worden hersteld. Een lekkage van het dak of scheurvorming in een dragende muur kunt u immers niet eenvoudig in uw eentje verhelpen.

Moet u de VvE-bijdrage blijven betalen?

In mijn praktijk kom ik geregeld situaties tegen waarbij de gebreken niet, of niet snel genoeg, door de VvE worden hersteld. Het kan onrechtvaardig voelen om wel de VvE-bijdrage te betalen, terwijl u er zelf voor uw gevoel niets van terug ziet. Toch moet u uw VvE-bijdrage blijven betalen. In meerdere uitspraken werd door de rechter geoordeeld dat een eigenaar zijn of haar VvE-bijdrage niet zomaar mag verrekenen of opschorten. Het niet betalen van deze bijdrage zal er namelijk juist voor zorgen dat de VvE minder geld beschikbaar heeft om werkzaamheden te laten verrichten. Dat gaat dus ten koste van het onderhoud van het pand.

Wat moet u als eigenaar doen bij een gebrek?

Meld het gebrek altijd eerst aan bij de beheerder of bij het bestuur van de VvE. Zij kunnen namens de VvE opdracht geven voor herstelwerkzaamheden. In de meeste VvE’s komen partijen dan zelf tot een oplossing.

Indien het bestuur of de beheerder weigert om het herstel te laten uitvoeren, dan is het verstandig om een besluit van de VvE uit te lokken. Dit doet u door het op de agenda van de ALV te laten zetten. De VvE – dus alle appartementseigenaars samen – moet dan een besluit nemen over het wel of niet herstellen van het gebrek. Indien de VvE besluit dat uw gebrek niet moet worden hersteld, dan kunt u dat besluit aanvechten bij de rechtbank. Let wel op: er is maar een termijn van een maand waarbinnen u dit kunt doen.

Wilt u weten of iets binnen uw VvE een gemeenschappelijke zaak is? Heeft u zelf schade of overlast in uw appartement en wilt u weten wie hiervoor verantwoordelijk is? Of heeft u een geschil met de VvE over de noodzaak en/of de kosten van herstelwerkzaamheden? Neem dan contact op. Delissen Martens Advocaten is u of uw VvE graag van dienst.

Gepubliceerd op: 17 maart 2020 in Vastgoedrecht
Vragen?
Neem contact op met Thijs (M.B.) van Munster
Mag ik mijn VvE-bijdrage opschorten?
Delen: