Volkswagen biedt compensatie voor sjoemelsoftware – hoe maakt u daar aanspraak op?

In de nasleep van het wereldwijde dieselschandaal, beter bekend als de ‘sjoemelsoftwarezaak’, heeft de Volkswagen Groep recentelijk ingestemd met een collectieve compensatieregeling in Nederland. Hiermee komt eindelijk een concrete oplossing in zicht voor de vele gedupeerden die jarenlang hebben gewacht op erkenning én vergoeding van hun schade.

Wat is er precies aan de hand?

In 2015 kwam aan het licht dat Volkswagen, en enkele aan haar gelieerde merken, in dieselauto’s software had geïnstalleerd die emissietests manipuleerde. Hierdoor leken de voertuigen milieuvriendelijker dan ze in werkelijkheid waren. Wereldwijd werden miljoenen consumenten misleid, waaronder ook vele duizenden in Nederland.

Wat houdt de collectieve compensatieregeling in?

Dankzij juridische druk en collectieve acties is er nu een regeling getroffen waarmee Nederlandse autobezitters – van merken als Volkswagen, Audi, SEAT en Škoda – in aanmerking kunnen komen voor financiële compensatie. De hoogte van het bedrag varieert, afhankelijk van onder meer het merk, type en bouwjaar van de auto, maar kan oplopen tot enkele duizenden euro’s.

De regeling geldt uitsluitend voor voertuigen met een EA189-dieselmotor die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht of geleased in Nederland.

Wie komt in aanmerking voor compensatie?

U komt in aanmerking als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent minimaal 30 opeenvolgende dagen eigenaar of (financial) leasehouder geweest van een voertuig met een EA 189-dieselmotor (operationele lease is uitgesloten van de claim);

  1. U heeft het voertuig gekocht of (financial) geleased in Nederland;
  2. Het voertuig is op de markt gebracht tussen 2008 en september 2015;
  3. U heeft tot op heden nog geen vergoeding ontvangen van of kwijting verleend aan de gevrijwaarde partijen van deze claim, te weten: Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, de officiële autodealers van deze merken en de Nederlandse importeur Pon (en personen die met hen verbonden zijn); en
  4. U hebt een volledig ingevuld claimformulier ingediend op www.dieselakkoord.nl vóór 10 december 2025 (dus uiterlijk op 9 december 2025).

Let op: de regeling geldt ook voor zakelijke rijders en fleetowners.

Hoe kunt u uw claim indienen?

De afwikkeling van de regeling verloopt via een speciaal daarvoor ingerichte portal, waar u zich kunt aanmelden met kenteken- en eigendomsgegevens. U hoeft hiervoor geen juridische procedure te starten. In het claimformulier wordt om de volgende gegevens gevraagd:

  • Een identiteitsverificatie. U moet uzelf identificeren via iDIN. Dat is een door Nederlandse banken ontwikkelde dienst waarmee consumenten zich met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen identificeren. Mocht dit niet lukken, dan kunt u ook volstaan met het uploaden van kopie paspoort, identiteitskaart of rijbewijs;
  • Het VIN (voertuigidentificatienummer of chassisnummer) van de EA 189-dieselauto;
  • Een eigendomsbewijs. Verita geeft de voorkeur aan een ‘voorkeursbewijs’ van de RDW (op te vragen via: https://voertuigenopnaamtot9jaarterug.rdw.nl/). Dit overzicht gaat 9 jaar terug. Als dit bewijs niet beschikbaar is of als u het voertuig al eerder had verkocht, dan kunt u ook volstaan met andere bewijsstukken, zoals: een kenteken- of registratiebewijs, een koopovereenkomst, een financial leaseovereenkomst, een verzekeringspolis, een groene kaart, een betaalbewijs voor wegenbelasting of verzekering of een APK-rapport);
  • De eigendomsperiode;
  • Een bankrekeningnummer voor uitbetaling van de vergoeding; en
  • Voor zover van toepassing: registratie bij een claimstichting.

Wij wensen u veel succes toe. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u die uiteraard aan ons stellen via info@dm.nl en op 070 -311 54 11.

Olivier baron van Hardenbroek van Ammerstol
Vragen over dit artikel?
Neem contact op met Olivier baron van Hardenbroek van Ammerstol
Deel dit artikel

Terug naar overzicht