Wat als door de gemeente een vergunning voor een bouwproject is verleend, maar de vergunninghouder niet begint met bouwen? Is het dan nog mogelijk om de vergunning te laten intrekken?
Kan de gemeente een ongebruikte bouwvergunning intrekken?

Heeft u een vergunningaanvraag ingediend die is geweigerd? Staat u voor de mogelijke sluiting van uw bedrijf? Of wilt u een bestemmingsplan laten wijzigen om uw plannen te realiseren? Misschien overweegt u een klacht in te dienen tegen de gemeente of wilt u bezwaar maken tegen een overheidsbeslissing.
Bij Delissen Martens beschikken onze bestuursrechtspecialisten niet alleen over ruime proceservaring, maar bieden zij ook deskundig advies tijdens het bestuursrechtelijke voortraject. Dit helpt om conflicten zoveel mogelijk te voorkomen en tot de beste oplossing te komen.
Of het nu gaat om geschillen met de gemeente, provincie of het Rijk, bestuursrecht is van toepassing. Onze specialisten helpen u door het doolhof van regels en procedures die uw belangen kunnen raken. Wij staan u bij in juridische procedures, maar adviseren u ook vooraf om de kans op conflicten te minimaliseren en uw positie te versterken.
Bent u op zoek naar een bestuursrecht advocaat? U bent van harte welkom bij ons op kantoor in Den Haag. Onze bestuursrecht advocaten bezitten de juiste kennis en expertise om u bij te staan. Hoewel ons kantoor is gevestigd in Den Haag, opereren wij in heel Nederland. Zie hieronder ons team van relevante raadgevers
op het gebied van bestuursrecht.
Wilt u een overeenkomst of contract opstellen maar zit u daarbij niet persé op de hulp van een van onze raadgevers te wachten? Geen punt. Delissen Martens stelt kosteloos standaardcontracten en overeenkomsten ter beschikking.
Zo kunt u eenvoudig zelf aan de slag.
Het bestuursrecht regelt de verhouding tussen overheidsinstanties (het bestuur) en burgers, bedrijven en organisaties. Het bestuursrecht bepaalt hoe de overheid haar taken en bevoegdheden moet uitoefenen en biedt burgers de mogelijkheid om op te komen tegen beslissingen van de overheid als zij menen dat hun rechten worden geschonden.
In Nederland bestaat het bestuursrecht uit een aantal wetten en regels die ervoor zorgen dat bestuursorganen op een rechtmatige manier handelen. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Algemene wet bestuursrecht (Awb), die algemene regels bevat voor de wijze waarop bestuursorganen besluiten moeten nemen en hoe burgers hiertegen bezwaar kunnen maken of beroep kunnen instellen. Daarnaast bestaat specifieke wetgeving zoals bijvoorbeeld milieuwetgeving.
De overheid houdt toezicht op de naleving van wetten en regels. Toezichthouders voeren bijvoorbeeld inspecties uit om te controleren of iedereen zich aan de regels houdt. Indien een overtreding wordt geconstateerd, kan een bestuursorgaan een handhavingsmaatregel nemen om de overtreding te beëindigen. Vaak wordt zo’n maatregel voorafgegaan door een waarschuwing.
Een handhavingsmaatregel, ook wel een bestuursrechtelijke sanctie genoemd, is aan te merken als een besluit waartegen bezwaar en beroep kan worden ingesteld. De belangrijkste bestuursrechtelijke sancties zijn: een last onder dwangsom, een last onder bestuursdwang en een bestuurlijke boete.
Een persoon of organisatie wordt als 'belanghebbende' in een bestuursrechtelijke procedure aangemerkt wanneer diegene rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Het begrip ‘belanghebbende’ staat centraal in het bestuursrecht.
Dit komt doordat alleen belanghebbenden het recht hebben om bezwaar te maken of in beroep te gaan tegen besluiten. Ook kunnen bijvoorbeeld alleen belanghebbenden een handhavingsverzoek indienen.
De criteria om als belanghebbende te worden beschouwd zijn vastgelegd in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State kan een persoon als belanghebbende worden aangemerkt indien deze een voldoende objectief en actueel, eigen, persoonlijk belang heeft dat hem in voldoende mate onderscheidt van anderen en dat rechtstreeks wordt geraakt door het bestreden besluit (vgl. Bijv. ABRvS 17 mei 2017, ECLI:NL:RVS:2017:1310 en ABRvS 27 maart 2002, ECLI:NL:2002:AE0706).
De criteria op een rijtje:
Wat als door de gemeente een vergunning voor een bouwproject is verleend, maar de vergunninghouder niet begint met bouwen? Is het dan nog mogelijk om de vergunning te laten intrekken?
In dit blog leest u wat u kunt doen om uw kansen in een procedure jegens het UWV te vergroten.