PTSS bij de brandweer

Zowel defensie als de politie hebben jaren geleden  Posttraumatische Stressstoornis (PTSS) als beroepsziekte erkend. Helaas is dat bij de brandweer anders. PTSS is een veelvoorkomende en soms niet te voorkomen beroepsziekte onder personeel van de brandweer. Helaas is het verhalen van (rest)schade een lang en zwaar gevecht. Een gevecht dat vraagt om ervaren en gespecialiseerde, maar ook empathische juridische begeleiding.

De brandweer is vaak als een van de eerste hulpdiensten ter plaatse, waardoor brandweerlieden met regelmaat terecht komen in heftige situaties van leven of dood. Zo moeten zij met vaak reanimaties uitvoeren. Cijfers geven aan dat brandweerlieden gemiddeld in hun carrière maar liefst 1500 reanimatiesituaties terecht komen. 

Deze gebeurtenissen kunnen tot gevolg hebben dat zich een PTSS ontwikkelt. PTSS is geen nieuw fenomeen binnen de hoog risico beroepen. Binnen defensie en de politie wordt PTSS al vele jaren als beroepsziekte erkend en is er ook een regeling voor opgesteld die het eenvoudiger maakt om (rest)schade te verhalen. De landelijke brandweer loopt, ondanks het groeiende probleem, nog steeds achter de feiten aan. De 25 veiligheidsregio’s, waar de landelijke brandweer uit bestaat, lijken het niet eens te zijn over een effectieve aanpak. Het gevolg: brandweerlieden die aan hun lot worden overgelaten, geen nazorg krijgen aangeboden, financieel worden gekort vanwege hun ziekte of zelfs ontslagen worden. Het belangrijkste is: er is door deze aanpak geen gevoel van erkenning voor alles wat zij hebben gedaan en de prijs die zij daarvoor hebben betaald.

Veiligheidsregio’s waarvan bekend is dat zij actief beleid voeren op PTSS

Sinds januari 2024 geeft de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond aan dat de aanpak van PTSS één van haar speerpunten is. Inmiddels is er een bedrijfspsycholoog en een beleidsadviseur vitaliteit aangesteld.

De veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland heeft voorzien in een tijdelijke regeling voor PTSS. Op het moment dat er een beroep op deze regeling wordt gedaan, dan oordeelt de Adviescommissie PTSS of er een causaal verband is tussen de incidenten/de ramp/de calamiteit en de PTSS. De commissie zal vervolgens het bevoegd gezag adviseren om de PTSS wel of niet te erkennen als beroepsziekte.

Op het moment dat de PTSS als beroepsziekte wordt erkend, dan maakt de medewerker aanspraak op de regeling. Hij heeft dan recht op een eenmalige tegemoetkoming van € 20.000, -, een vergoeding van de kosten die hij in het kader van het onderzoek van de commissie heeft moeten maken en terugbetaling van reeds ingehouden salaris.

Vaak is er echter meer schade, in sommige gevallen is er zelfs sprake van arbeidsongeschiktheid en daarmee een fors verlies aan verdienvermogen. Ook kan zonder volledige uitval schade aan de carrière zijn opgelopen. Naast het verlies aan arbeidsvermogen kunnen er nog vele schadeposten zijn, niet in de laatste plaats de post smartengeld. Het totale schadebedrag kan hiermee enorm oplopen.

Als er sprake is van méér schade dan wordt gedekt door de werkgever danwel een werkeloosheidsuitkering of verzekering, is het zaak om de werkgever aansprakelijk te stellen. Dan volgt de discussie over de vraag of de veiligheidsregio haar zorgplicht heeft geschonden en daarmee aansprakelijk is.

De werkgever heeft een zorgplicht om voor een veilige werkomgeving te zorgen. Dit betekent dat de werkgever ervoor moet zorgen dat er voldoende maatregelen en begeleiding beschikbaar zijn om psychische schade (zoals PTSS) te voorkomen of te beperken. In veel gevallen zal de brandweermedewerker aan moeten tonen dat de PTSS is ontstaan door het werk en dat de werkgever tekort is geschoten in de zorgplicht, bijvoorbeeld door onvoldoende training, begeleiding of nazorg te bieden na ingrijpende incidenten.

Het zou in de lijn der verwachting liggen dat de landelijke brandweer, net zoals defensie en de politie, PTSS als beroepsziekte gaat erkennen en gaat voorzien in een Regeling PTSS waardoor de discussie over de zorgplicht niet meer aan de orde komt. De (oud-)brandweerlieden hebben immers psychische schade opgelopen ten tijde van het verrichten van hun werkzaamheden. Helaas is dit nog niet het geval en is het van het grootste belang dat u juridisch op een zorgvuldige en deskundige wijze wordt bijgestaan,

Heeft u vragen over PTSS en het aansprakelijk stellen van de veiligheidsregio?

Dan kunt u gerust contact opnemen met onze letselschade advocaten. Zij hebben ruime ervaring in het bijstaan van (oud-)werknemers die als gevolg van hun werkzaamheden PTSS hebben opgelopen en hun werkgever aansprakelijk willen stellen.

Regeling PTSS: Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland: Tijdelijke regeling erkenning PTSS als beroepsziekte VrAA (Tijdelijke regeling erkenning PTSS als beroepsziekte VrAA (officielebekendmakingen.nl))

Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond: ’Je staat er niet alleen voor’ - BrandweerNederland.nl

Vragen over dit rechtsgebied?
Neem contact op met Carene van Vliet

Team letselschade

Carene van Vliet

Advocaat/managing partner

Bas Martens

Advocaat/partner

Lotte Janse

Advocaat

Actueel

Bij de tijd

vrijdag 3 november 2023

Derde actualisatie chroom-6

chroom-6

Derde actualisatie leidt niet tot aanpassing aandoeningenlijst.

Vorige week heeft het RIVM voor de derde keer de aandoeningenlijst chroom-6 geactualiseerd. Helaas met een teleurstellend resultaat. De derde actualisatie heeft niet tot aanpassingen van de aandoeningenlijst geleid.

 

donderdag 2 februari 2023

Boete voor gemeente Tilburg en NedTrain vanwege blootstelling van personeel aan chroom-6

Boete Chroom 6

De rechtbank Rotterdam heeft op 1 februari 2023 geoordeeld dat zowel de gemeente Tilburg als de NS-dochter NedTrain ieder een boete van € 250.000,- moeten betalen omdat zij bijstandsgerechtigden en medewerkers die (oude) treinstellen moesten opknappen aan de gevaarlijke stof chroom-6 hebben blootgesteld.